A ludicidade presente na vida das educadoras sociais: reflexos no trabalho com crianças abrigadas/Playfulness in the life of social educators: reflections on the work with children in shelters
DOI:
https://doi.org/10.4322/cto.2014.077Keywords:
Caregivers, Institutionalized Child, Play and PlaythingsAbstract
Educadoras sociais/cuidadoras são profissionais que cuidam física e emocionalmente das crianças em acolhimento institucional, sendo as responsáveis pelos cuidados diários de alimentação, higiene, bem como pelo afeto e pela ludicidade inerente a essa fase do desenvolvimento. Este estudo teve por objetivo investigar como a ludicidade está presente no trabalho e no cotidiano de oito educadoras sociais que têm por função cuidar de crianças abrigadas em uma instituição de acolhimento no município de Santos, SP. O desenho metodológico estruturou-se a partir de encontros semanais, nos quais houve a construção de narrativas orais das educadoras a respeito do brincar na sua infância, como ele continua nos dias atuais, sua concepção do brincar e como o brincar tem relação com sua função de cuidadora. Pôde-se verificar que para algumas educadoras o brincar na infância foi quase inexistente, mas conseguiram retomar sua função através dos filhos e laços familiares. Encontraram-se na instituição educadoras com excesso de responsabilidades na prática cotidiana e um número reduzido de profissionais, dificultando a relação adulto-criança. Como resultado observou-se que o brincar, em muitos momentos, fica dissociado da prática profissional. O cuidado com o brincar é uma das faces do acolhimento e do cuidado com crianças. O papel do adulto é fundamental para que a experiência de estar com o outro humano, em uma relação de confiança, possa possibilitar a criatividade de ambos – criança e adulto.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 Brazilian Journal of Occupational Therapy
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The “Statement of Responsibility, Copyright and License Agreement” according to the model below must be signed by all the authors and sent during the article submission.
Statement of Responsibility, Copyright and License Agreement
Submission date:
Paper’s Title:
I, the undersigned, hereby certify that:
I participated in the conception of the paper and make public my responsibility for its content.
- All information concerning any source of funding received for the development of this research has been properly disclosed and made available to the editors during the submission.
- There were no connections or agreements between authors and funding sources that constitute any conflict of interest, potential or apparent, that may affect the results of the research.
- If experiments with human or animal subjects were involved all ethical procedures were followed and approved by an Institutional Review Board and that informed consent has been collected and archived when necessary, and the dissemination of images was authorized and I assume full responsibility for it.
- That the manuscript is original and that the research is not in part nor in whole currently submitted to another periodical, either in print or in an electronic format, nor is any other material of my authorship with substantially similar content so submitted.
- If requested, I will provide and cooperate fully in obtaining and providing data on which this text is based, for the editors’ examination.
- I have read and agreed with the terms of the Open Access and License Creative Commons Attribution (CC-BY), available at: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Authors’ full names and signatures list: