Participação da Terapia Ocupacional na equipe do Programa de Seguimento de Prematuros Egressos de UTINs/The participation of Occupational Therapy in a team from the monitoring Program of Premature Infants Discharged from NICUs
DOI:
https://doi.org/10.4322/cto.2014.017Abstract
O curso de Terapia Ocupacional da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) foi criado em 2009 e, desde então, seu corpo docente vem buscando a inserção em serviços de atenção à saúde. A UFSM tem dentro de sua estrutura o Hospital Universitário (HUSM), que oferece serviços das mais variadas complexidades. Dentre eles está o Ambulatório de Pediatria, que possui o Programa de Seguimento de Prematuros Egressos de Unidades de Tratamento Intensivo Neonatal (UTINs). Esse serviço foi criado, em nível governamental, e implantado em hospitais que são considerados referência regional para acompanhar bebês prematuros que recebem alta das UTINs. O aumento considerável de bebês que sobrevivem à prematuridade desencadeou a necessidade de um contínuo acompanhamento, pois mesmo com a alta hospitalar eles seguem sendo considerados de risco. Este artigo tem por objetivo apresentar um relato descritivo da experiência de participação do terapeuta ocupacional junto à equipe e à população atendida no Programa de Seguimento de Prematuros Egressos de UTINs do Hospital Universitário de Santa Maria. O relato é contextualizado pela descrição da proposta do programa de seguimento implantado no HUSM, apresentando os protocolos definidos pela equipe para avaliação, que foram: Bayley Scale of Infant Development, Teste de Triagem de Desenvolvimento de Denver II e Indicadores Clínicos de Risco para o Desenvolvimento Infantil. Em seguida apresenta-se o processo de inserção do terapeuta ocupacional no programa de seguimento e, finalmente, são destacadas algumas considerações sobre a contribuição do terapeuta ocupacional junto à equipe e à população atendida.Downloads
Published
2014-04-28
How to Cite
Peruzzolo, D. L., Estivalet, K. M., Mildner, A. R., & da Silveira, M. C. (2014). Participação da Terapia Ocupacional na equipe do Programa de Seguimento de Prematuros Egressos de UTINs/The participation of Occupational Therapy in a team from the monitoring Program of Premature Infants Discharged from NICUs. Brazilian Journal of Occupational Therapy, 22(1). https://doi.org/10.4322/cto.2014.017
Issue
Section
Experience Report
License
The “Statement of Responsibility, Copyright and License Agreement” according to the model below must be signed by all the authors and sent during the article submission.
Statement of Responsibility, Copyright and License Agreement
Submission date:
Paper’s Title:
I, the undersigned, hereby certify that:
I participated in the conception of the paper and make public my responsibility for its content.
- All information concerning any source of funding received for the development of this research has been properly disclosed and made available to the editors during the submission.
- There were no connections or agreements between authors and funding sources that constitute any conflict of interest, potential or apparent, that may affect the results of the research.
- If experiments with human or animal subjects were involved all ethical procedures were followed and approved by an Institutional Review Board and that informed consent has been collected and archived when necessary, and the dissemination of images was authorized and I assume full responsibility for it.
- That the manuscript is original and that the research is not in part nor in whole currently submitted to another periodical, either in print or in an electronic format, nor is any other material of my authorship with substantially similar content so submitted.
- If requested, I will provide and cooperate fully in obtaining and providing data on which this text is based, for the editors’ examination.
- I have read and agreed with the terms of the Open Access and License Creative Commons Attribution (CC-BY), available at: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Authors’ full names and signatures list: