O JOGO DO FAZ-DE-CONTA, A ESTÓRIA E A PALAVRA ESCRITA - LAGUMAS DE SUAS INTERRELAÇÕES
Abstract
O jogo de faz-de-conta e a estória vem sendo apontados pleos estudiosos do comportamento infantil como relevantes à aprendizagem da leitura-escrita, quer porque parecem existir semelhanças entre o simbolismo do jogo e o da escrita, quer pelas características em comum que o relato de estórias parece manter com o relato escrito. Além disso, as pesquisas têm mostrado vários tipos de interrelações entre o jogo e a estória. Assim é que existem indicações de que estas duas atividades se desenvolvem de forma entrecruzada - o jogo de faz-de-conta como que apóia o desenvolvimento da capacidade de relatar estórias em suas fases iniciais; existem ainda indicações de efeitos facilitadores da dramatização sobre a compreensão e recordação de estórias. Nosso objetivo aqui é sistematizar a contribuição destes estudos na medida em que orientam para a discussão de questões teóricas que interessam à compreensão do desenvolvimento infantil e considerando ainda o auxílio que, em princípio, podem dar à prática de profissionais que çidam com crianças da faixa pré-escolar.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The “Statement of Responsibility, Copyright and License Agreement” according to the model below must be signed by all the authors and sent during the article submission.
Statement of Responsibility, Copyright and License Agreement
Submission date:
Paper’s Title:
I, the undersigned, hereby certify that:
I participated in the conception of the paper and make public my responsibility for its content.
- All information concerning any source of funding received for the development of this research has been properly disclosed and made available to the editors during the submission.
- There were no connections or agreements between authors and funding sources that constitute any conflict of interest, potential or apparent, that may affect the results of the research.
- If experiments with human or animal subjects were involved all ethical procedures were followed and approved by an Institutional Review Board and that informed consent has been collected and archived when necessary, and the dissemination of images was authorized and I assume full responsibility for it.
- That the manuscript is original and that the research is not in part nor in whole currently submitted to another periodical, either in print or in an electronic format, nor is any other material of my authorship with substantially similar content so submitted.
- If requested, I will provide and cooperate fully in obtaining and providing data on which this text is based, for the editors’ examination.
- I have read and agreed with the terms of the Open Access and License Creative Commons Attribution (CC-BY), available at: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Authors’ full names and signatures list: